Select Page

Den klassiske måde at træne mave på er at kaste sig på ryggen og lave en masse crunches. Alternativt Pilates. Så kedeliget at selv rockstjerner ikke kan gøre det sexet..

Mange glemmer at helt almindelige øvelser træner din core fremragende. Har du en god corefunktion behøver du slet ikke klassiske maveøvelser. De store øvelser vil aktivere din core langt bedre.

Du skal ikke tro din core funktion er god, du skal teste om den er god. Omtrent 80% af mine klienter har så nedsat core funktion, at specifikke core aktiverings øvelser er nødvendige, til at starte med.

Nok snak, her kommer øvelserne:

1.

Armstrækninger, øvelsen ligner den meget en planke. Måske fordi det ER en planke, hvor man bekæmper kedsomheden ved en planke gennem at bøje og strække i armene. Min erfaring er at jo mere vægt man læsser på ryggen i øvelsen, jo mere bruger du kropskernen i øvelsen.

2.

One arm dumbbell push press. En øvelse Eric Cressey introducerede mig til, da jeg trænede hans program maximum strength. Rammer mavemuskulaturen sten hårdt. Supersættet med næste øvelse er den decideret brutal.

3.

One arm dumbbell rows. Sørger du for at holde kropskernen spændt og prøver at undgå vridning over rygsøjlen (som du burde gøre), så rammer denne øvelse din kropskerne effektivt.

4.

Dumbbell pullover. Vend øvelsen om, så ligner den en rollout og giver en lignende effekt.

5.

Dødløft. En ægte helkrops øvelse der giver total core træning. Har du dårlig teknik og kommer ud at hænge i dødløft eller runder i lænden, så flytter du dog stress fra forsiden af din kropskerne og mavemusklerne om til bagsiden af kropskernen og om til rygstrækkerne.

6.

Front squats/lunges/stepups/spilsquats. Så snart du flytter stangen eller vægten frem foran hovedet, så flytter du stress om til forsiden af kropskernen og mavemusklerne. Prøv at lave dine ben-øvelser med vægten foran kroppen, og mærk effekten på din kropskerne, næste gang du træner.

7.

Cable pushdowns. Ja cable pushdowns! Har du lagt mærke til at de fleste står med fødderne forskudt. Læner sig forover. Jeg har endda set nogen hænge vægte fra et dipbælte for at kunne stå fast. Prøv at løfte tungt i øvelsen næste gang du træner, prøv at stå med fødderne på linie og se om du kan presse stabilt uden at tabe kontrollen.