Vit-d kaplserD-vitamin manglen er over os

Jeg var i sidste vinter og i foråret selv ramt af lave af lave D-vitamin niveauer. Ingen energi og træningerne blev mere og mere sjældne. Jeg var ikke alene. Op mod 90% af danskerne indtager for lidt D-vitamin via kosten. Konsekvenserne af D-vitamin mangel, var for mig træthed og depressionslignende humør. Jeg var ikke alene, mange danskere går rundt i samme tilstand hver vinter. Måske fordi 90% af os ikke får nok D-vitamin via kosten. I vinterhalvåret er vi særligt udsatte, da solen er en kilde til D-vitamin. På kort sigt kan D-vitamin mangel lede til nedsat muskelkraft og smerter i bevægeapparatet. Måske handler det ikke om at kulden gør os stive og ømme i kroppen om vinteren, men at vi mangler D-vitamin?

Jeg har set at flere og flere anbefaler solbadning som en kilde til dette vigtige vitamin. Nogen anbefaler endda at gå i solarium. Tidligere elskede jeg at tage 15 minutters power nap/meditation efter træningen i mit arbejdes solarium (jeg arbejdede i motionscenter). I takt med advarslerne om hudkræft kom frem, droppede jeg dog den vane. Med den øgede fokus på D-vitamin og lysterapis mange positive virkninger besluttede jeg mig for at undersøge området igen, med den slet skjulte agenda, at kunne hoppe i solariet igen med god samvittighed.

 

makrel i tomat

 

Kilder til D-vitamin

Vi kan få D-vitamin fra kosten. Fed fisk og æg gode kilder til D-vitamin. Desværre spiser vi alt for lidt, af de D-vitamin rige fødevarer. Jeg møder som personlig træner yderst sjældent klienter, der habituelt spiser nok fed fisk til at dække deres behov for dette vigtige vitamin og omega3 fedtsyrer. En anden faktor der sjældent omtales er, at overvægtige optager D-vitamin langt dårligere end normalvægtige(1). Overvægtige får halvt så høje D-vitamin niveauer ved samme sol eksponering, som normalvægtige. Når de indtager D-vitamin som tilskud danner samme billede med lave D-vitamin niveauer sig. For mig som personlig træner er dette afgørende viden. Tilskud og solbadning og solbadning er essentielt, for ikke at sætte mine klienter tilbage, allerede inden vi er begyndt på træningen.

Solariums i København er farlige(Foto: Martin Bubandt)

 

Hvad med solarium?

Der er lavet en række forsøg med brug af solarium, for at øge D-vitamin hos os under nordlige himmelstrøg. Et forsøg så på op til 12 minutter i solarium 3 gange om ugen, over for et indtag på 1000IU D-vitamin om dagen (2).  1000IU er højere end de 800IU man anbefaler til ældre plejehjemsbeboere, der ikke kommer ud i solen og er i særlig risikogruppe for D-vitamin mangel. Solarium var bedre til at øge koncentrationerne af D-vitamin hos forsøgspersonerne over en 8 ugers periode, end det koncentrerede tilskud. Solarium er også et godt bud på D-vitamin øgning til mennesker der lider af Cystisk Fibrose eller har fået afkortet tarmen. Disse patientgrupper optager nemlig vitaminet dårligere fra kosten, end andre grupper.

Problemet med solarium er det store C. Hudcancer er en af de mest hyppige cancerformer i Danmark(3) og skal derfor respekteres. Et stort metastudie kom frem til, at solariebrugere havde 20% støre risiko or at udvikle modermærke kræft.

Risikoen øges i takt med eksponeringen. Det vil sige: jo flere gange du har taget sol, jo større risiko. Tidlig brug af solarie øger også risikoen. Antallet af gange du har været udsat for solskoldning (i praksis alvorlig akut skade fra solen), er også en risikofaktor.

Der er meget vi ikke ved omkring solariebrug, da solarier kun har været kommercielt tilgængelige siden 80’erne. Dog ses en meget tydelig sammenhæng mellem brug af solarium og en række hudcancerformer.

 

Hvilke stråler udsættes du for i et solarium?

I et solarium udsættes man for en blanding af UV-B og UV-A stråler af meget høj koncentration. Intensiteten er typisk mange gange højere, end solen midt på dagen ved ækvator. Derudover er andelen af UV-A stråler meget høj helt op til 98%. I sollyset varierer andelen af UV-B stråler over dagen og i forhold til hvor tæt på ækvator man opholder sig. Dog er UV-B koncentrationen generelt højere i sollyset end hvad du vil opleve i kommercielle solarier.

UV-B strålerne, er de stråler der øger niveauerne af D-vitamin i kroppen og kan øge risikoen for rødmen og overfladiske hudcancerformer. UV-A derimod giver dybere solskader og mere dødelige former for hudcancer.

Vi ved ikke hvordan fordelingen af stråler er i danske solarier. Jeg spurgte formanden for dansk solarie forening og fik intet klart svar. Ligesom det er umuligt at udlede af de fleste solariers hjemmesider hvor høj andelen af UV-B er i forhold til UV-A.

 

Konklusion

Solarier kan ifølge en række forsøg være super effektive til at øge D-vitamin niveauerne. Problemet er hudcancerrisikoen der følger med. Det er yderligere et alvorligt problem, at vi ikke kan få klar besked om andelen af UV-B over for UV-A stråler i danske solarier.

Jeg håbede på at få et andet svar. Da jeg som ung nød afslapningen i et solarium og gerne vil være lækkebrun året rundt. Desværre er risikoen for hudcancer og usikkerheden omkring UV-B andelen af strålingen, nok til jeg melder pas. Vælger du at bruge solarium for at øge dit D-vitamin. SÅ sørg for ikke at blive rød. Hellere gå i solen ofte og kort, end det at blive rød.

 

D-vitamin som tilskud

Kroppen er ikke altid lige ferm til at omdanne D-2 til D-3. Derfor vil jeg anbefale, at du specifikt ser efter produkter med D-3 formen af D-vitaminet. Den bedste løsning er fed fisk. Fed fisk er stadig sundt og giver dig meget andet godt ud over D-vitamin. Så kom i gang og spis din fisk.

 

 

1. Wortsman J, Matsuoka LY, Chen TC, Lu Z, Holick MF. Decreased bioavailability of vitamin D in obesity. The American journal of clinical nutrition. 2000;72(3):690–3.

2.De Gruijl FR, Pavel S. The effects of a mid-winter 8-week course of sub-sunburn sunbed exposures on tanning, vitamin D status and colds. Photochemical & Photobiological Sciences. 2012;11(12):1848.

3. De hyppigste kræftformer – Kræftens Bekæmpelse [Internet]. [citeret 19. September 2013]. Hentet fra: http://www.cancer.dk/Hjaelp+viden/fakta+om+kraeft/kraeft+i+tal/De+hyppigste+kraeftformer/nye+tilfaelde+doedelighed.htm

4. Boniol M, Autier P, Boyle P, Gandini S. Cutaneous melanoma attributable to sunbed use: systematic review and meta-analysis. BMJ. 24. Juli 2012;345(jul24 2):e4757–e4757.

 

Share This

Share This

Share this post with your friends!