Spændt rotator cuff og bagside af skulder

Når mine klienter får problemer med skuldrene, så er der nogle ting der næsten altid går igen. Spændte udadrotatorer og bagskulder. Ofte taber man også indadrotation i skulderen i den skadede skulder.

For atleter der arbejder meget med kast, som håndboldspillere og volleyball spillere er bagsiden af skulderen og rotatorcuffen under konstant belastning.  Særligt muskler som m. infraspinatus og m. teres minor får utroligt mange tæsk, når de skal bremse armen efter bolden er sluppet i håndbold eller smashet i volleyball.

Bagsiden af skulderen inkl. rotator cuffen.

Bagsiden af skulderen inkl. rotator cuffen.

For at undgå tab af indadrotation, der kan lede til skulderskader forårsaget af impingement, kræver armen lidt kærlig pleje. For dig der vægttræner kan det også være en god idé at tage dig godt af din rotator cuff. Jeg ser et stort tab af bevægelighed i skuldrene, hos mennesker der bliver skadet af deres træning. Særligt hos dem, der er lidt for glade for brysttræning.

Vær opmærksom på at du ikke indadroterer for meget i øvelsen. Skulderen på ikke løfte sig op imod øret. Derudover: gør øvelserne ondt når du indadroterer, så vil jeg anbefale du kontakter en god fysioterapeut.

Jeg anbefaler denne måde at massere skulderen på, til mange af mine klienter. Det er et fint supplement til det jeg udfører med Active Release Technique, IASTM og triggerpunkt behandling.

Lad mig høre hvad du synes om teknikken i kommentarerne eller på vores facebook gruppe.

 

Share This

Share This

Share this post with your friends!