Rehabiliterende og forebyggende øvelser til løberknæ

I første del, talte jeg om baggrunden for hvorfor løberknæ opstår. Jeg viste også nogen af de teknikker jeg anvender ved behandling af løberknæ. Blandt andet Active Release Technique, der kan give fantastiske resultater. I forrige uge behandlede jeg en løber en gang, og gav ham lidt instrukser og øvelser. Få dage efter kunne han løbe 15km uden knæsmerter, hvor han tidligere var begrænset til 5km, før knæet sagde stop på grund af smerter.

I videoen kan du se øvelser, jeg bruger med mine klienter. Hvis ikke de fungerer for dig, så søg hjælp fra en professionel. Det er detaljerne der gør hele forskellen mellem et godt resultat, eller ingen forbedring af dine knæsmerter.

 

Andre aspekter at tage med, er hvordan du bøjer hoften og fører din fod.

En overaktiv tensor fascia latae (TFL), vil trække dit knæ udad når du bøjer hoften og rotere din fod udad i forhold til knæet. Faktisk kan man hos mange se, hvordan hele tibia (skinnebenet) er udadroteret i forhold til knæskallen og lårbenet.

Man kan se det hos nogen mennesker, hvor knæet peger lige frem, men fødderne peger ud, lige som hos en and.

Her er nøglen at arbejde på kontrollen under aktiviteter som løb og cykling og under rehab øvelser.

 

Kvalitet frem for kvantitet

Øvelser som dem jeg anbefaler i videoen skal udføres ofte. Gerne hver dag. De skal udføres med så god teknik som muligt. Det betyder at det ikke er vigtigt at træne øvelserne til du syrer til eller bliver træt. Det er derimod vigtigt at få mange gentagelser ind med perfekt teknik.

Teknikken er svær, så jeg anbefaler du får hjælp af en god fysioterapeut til at udføre øvelserne. Jeg har aldrig mødt nogen, der udføre øvelserne perfekt i første forsøg. Practice doesn’t make perfect, it makes permanent. Vær helt sikker på du indlærer perfekt kontrol ved at få hjælp fra en god fysioterapeut. Sådan kan du sikre dig mod, at forstærke allerede uhensigtsmæssige bevægemønstre.

Share This

Share This

Share this post with your friends!