Løberknæ, hvad er det og hvordan kommer du af med det?

 

Løberknæ

Løberknæ

Min gode ven Casper Jespersen, har i sin blog beskrevet, hvordan du selv kan behandle en stram m. tensor fascia latae, eller TFL. Løber du, eller træner du seriøs styrketræning har du sikkert haft problemer med din TFL.

Jeg møder folk med problemer med deres TFL konstant i klinikken. Det kan give knæsmerter på ydersiden af knæet, eller bredde sig til hele knæet. Problemer med TFL kan give smerte i modsat arbejdende muskler på indersiden af låret. Særligt m. sartorius er udsat.

En overaktiv TFL kan også gøre det umuligt, at komme ordentligt ned i en en dyb knæbøjning. Typisk vil du i en knæbøjning mærke, du kommer i klemme på ydersiden af hoften, og ikke kan komme dybt ned. Casper forklarer det fint her.

Som løber vil du opleve stivhed og ømhed på ydersiden af knæet og låret.  Løber du langt nok, kommer smerterne kort efter.

Smerterne opstår fordi TFL trækker hårdt i tractus iliotibialis, der er et senespejl på ydersiden af dit lår og hele vejen ned til ydersiden af underbenet. Dette gør at tractus iliotibialis presses hårdt ind mod ydersiden af knæet hvilket kan give problemer her.

Det kan også lede til at underbenet drejes udad så hele knæområdet og dit underben vrides udad, så du går med føder vinklet udad som en and.

Billede af forbindelsen mellem tractus iliotibialis, tenser fascia latae og smerter på ydersiden af knæet, hvor Tensor kan spænde tractus op mod ydersiden af knæet. Når Tensor ar for overaktiv/forkortet

Tractus iliotibialis, eller IT band

Hvis du jager smerterne, vil du begynde at rulle og behandle på ydersiden af knæet og låret hvor tractus presses ned af TFL. Er du lidt smartere, så behandler du selv kilden til problemet, din TFL!

 

Den bedste behandling af TFL problemer

Når du får god bløddelsbehandling, skaber det forudsætningerne, for at du kan genoptræne området. Videoen viser hvordan jeg behandler TFL og løberknæ problemer med Active Release Technique.

Active release technique for løberknæ.

En komplet behandling vil også involvere områder der ikke arbejde korrekt og leder til overbelastningen af TFL. Disse områder er typisk ballerne (særligt gluteus medius), quadratus lumborum og resten af hoftebøjerne.

Igen skal man ikke jage smerten (m. tensor fascia latae), men også huske at behandle musklerne der førte til problemet.

 

Fix problemet målrettet!

Problemer med løberknæ og stram TFL kan være utroligt frustrerende. Du kan ende med at have konstant stramhed og smerter på ydersiden af knæet. Løsningen er at kanalisere energien fra din træning, mod rehabiliteringen og behandlingen.

Resultater med behandling og rehab, kommer ikke ved at gøre så lidt som muligt, for at komme tilbage til din træning igen. Du går kun fra skadet til skudsikker, ved at angribe dine svagheder og gøre dem til styrker.

 

Del 2

I del 2 vil jeg forklare hvordan du bedst træner dig ud af et løberknæ, eller andre problemer fra en overaktiv TFL. Som jeg tidligere har nævnt, handler det ikke om styrketræning, men om neuromuskulær træning.

Abonnér via rss eller følg med i facebook gruppen, så du ikke går glip af del 2. Der er ofte mange gode diskussioner om blogposts og eksklusivt indehold til medlemmerne af gruppen.

Share This

Share This

Share this post with your friends!